woensdag 18 februari 2015

Werken loont (niet)!

Een jaar geleden had ik nog grote moeite dat ik een uitkering ontving. Een carriere move na mijn 40e van commerciƫle arbeidsbemiddeling naar online marketing/ copywriting was (en is) een behoorlijke struggle. Standaard afgewezen worden omdat men jongere (lees: goedkopere) krachten wenst is verder een mentale hobbel die je moet nemen. Misschien opdrachten als ZZP-er, maar ook die doelgroep heeft de gouden jaren veelal achter zich gelaten.

We hadden het over een uitkeringssituatie Inmiddels ben ik de schaamte voorbij. Ik ben niet de enige in Nederland. Ook niet in mijn huidige woonplaats: de gemeente Den Haag. De stad waar het geld verdeeld wordt heeft het er maar druk mee en houdt zijn klanten nauwlettend in het oog. Een tegenprestatie wordt verlangd van mensen die een uitkering genieten. In die hoedanigheid heb ik met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt samengewerkt. Inmiddels mag ik ze vanuit het project Mariahoeve WERKT! (een samenwerkingsverband van WerkgeversServicePunt en Facilicom) helpen re-integreren.


Werkgelegenheids stress

Een van de deelnemende dames, die ik niet met name zal noemen, is een jongedame uit Afrika. Op het moment dat zij betaald werk uitvoert komen er allemaal stress-momenten: zorgtoeslag terugbetalen, voorschotten en bijdragen in de kinderopvang terugbetalen, De papiermolen van de gemeente en instanties draait op volle toeren. Als alleenstaande moeder met een taalachterstand worden de bureaucratie en alle zorgen om de vele abracadabra brieven en het betalen van rekeningen  haar vaak te veel. Als parttime kracht ontvang je geen toeslagen en heb je vaak minder inkomsten dan vanuit de uitkering. Stress-momenten, slecht slapen, huilbuien, ja ze krijgt er zelfs uitslag van over haar hele lichaam, zelfs in haar gezicht.

Als Nederlander met een goede opleiding zullen mij dit soort zaken niet overkomen. Kom nou, ik kan mijn zaakjes wel regelen. Al heb ik wel een paar keer "dreigbrieven" van de gemeente gehad dat mijn uitkering gestopt zou worden. Een keer 5 minuten te laat en een keer bij het verkeerde adres(een haperende fiets en een navigatie die uitvalt zijn geen geaccepteerde "smoezen"") was de aanleiding.

Inmiddels mag ik nu betaald de projectdeelnemers aan werk proberen te helpen. Wel part-time, dus ik verdien nog steeds net iets minder dan mijn uitkering. Mijn eerste werkdag is 26 januari. Onthoudt u die datum.

En dan begint de ellende. Binnen 2 weken moet je aantonen dat je werk hebt en dit invullen op een van de verstopte formulieren op het doolhof van de gemeentelijke Sociale zaken en werkgelegenheid. ik heb mijn arbeidscontract pas de 8e dag na De eerste maal is de site overbelast. Een dag later mag ik na 15 minuten  opnieuw beginnen. Tussendoor heb ik een telefoontje aangenomen en dan ben je te lang bezig.

Loonstroken, rekenen, communicatie en de afdeling SZW

"Met mevrouw ........(onverstaanbaar) Pengel" hoor ik als ik de keuzemenuutjes goed heb afwerkt.
Ik:"Dag mevrouw, ik ontvang een bief waarin staat dat ik mijn loonstrook voor 1 februari moet inleveren,tot die tijd wordt mijn uitkering gestopt.maar ik ben pas net begonnen met mijn nieuwe baan, dus heb geen loonstrook in bezit. De eerste betaling zal eind februari plaatsvinden.
Als ik nu mijn loonstrook pas op 26 februari krijg, wanneer krijg ik dan het restant aan uitkering?
"Ik kan elke euro goed gebruiken, vanwege een verhuizing."zo luidt mijn vraag.

Euh...  het blijft 2 minuten muisstil.
"hallo, bent u daar nog vraag ik bezorgd?"
Ik moet het even navragen bij mijn collega" hoor ik het jonge meisje zeggen. Nog 4 a 5 minuten later, ik wil bijna ophangen - is ze weer terug:
"Bij het ontvangen van de gegevens wordt  uw uitkering weer uitbetaald. Dat zal minstens 2 weken duren.  Als u na 1 maart de gegevens aanlevert krijg u zelfs een boete."
Ok, dus nu ik eindelijk werk heb gevonden krijg ik later mijn geld en heb ik ook kans op een boete. Ik hoop dat mijn nieuwe werkgever snel is met de correspondentie en ook mijn nieuwe adres snel registreert.

"Jullie kunnen toch alvast het verschil in inkomsten en uitkering uitbetalen en dat dan daarna checken", vraag ik verbaasd.
"Wij weten niet precies hoe veel u werkt".
"Euh..ik heb de arbeidsovereenkomst meegestuurd en daar staat het in: 16 uur per week. Als ik meer werk dan is dat onbetaald overwerken."
oh, mijn collega heeft hier een notitie in het systeem gezet:"Minstens 16 uur, zie ik hier" .
Nee hoor, het is precies 16 uur, lees maar na.. , dat heeft die collega dan verkeer gelezen.
"goed ik maak een aantekening en we nemen nog wel contact op".

Een nieuwe brief

En ja hoor, enkele dagen later een brief van de afdeling SZW Support
Vanaf 1 februari is uw uitkering stopgezet. De reden hiervan is dat u ons niet de gegevens heeft aangeleverd, waarom wij hebben gevraagd.

met ongeloof staar ik naar de brief...........
Toch benieuwd welke ontzettend incompetente paarde*** hier hou verantwoordelijk voor is.
de brief is niet ondertekend, maar er staat wel een naam onder FG OKHUYSEN . Of het een man of vrouw is , is niet duidelijk. Op internet en met name LinkedIn geen Okhuysen van de gemeente te bekennen. Vul hier maar in waarom deze persoon geen LinkedIn account heeft

A) LinkedIn is voor zakelijke mensen die contact houden met hun doelgroep, niet voor ambtenaren.
B) SZW heeft het zo druk, geen tijd voor LinkedIn
C) Deze inlevende mensen zitten niet zo te wachten op de feedback van hun klanten

Heftige  jeuk

Heeft u vragen over de brief, neem contact op zo eindigt de brief.

Pardon...ik heb hier over gebeld toch? Hoe moeilijk is het om je voor te stellen dat je niet binnen 5 dagen je eerste loonstrookje kan meesturen? Of zouden ze bij de gemeenten het fenomeen salarisstrook niet kennen. Denken ze dat je vooraf al een strook krijgt.
Contact opnemen.,tja , what's next ?? een boete omdat ik nog steeds geen bewijs van betaling van iets wat nog niet betaald is -het eerste loonzakje! - heb overlegd?

Hee, wat voel ik daar opeens..Wat begint daar te jeuken??


Naschrift: op Linkedin blijkt toch ene Frank Ockhuijsen bekend te zijn. Inderdaad hoofd support. Alleen in de brief werd zijn naam dus (bewust?) verkeerd geschreven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten